Wednesday 17 August 2011

Sejarah Penurunan Al-QuR'an

Salam....


Sejarah penurunan al-quran merupakan satu detik sejarah yang perlu diketahui oleh setiap individu muslim yang beriman.Al-quran merupakan satu mukjizat yang terbesar kepada nabi Muhammad S.A.W yang akan kekal abadi hingga hari qiamat.Ia menjadi satu kegemilangan dan keagungan kepada umat islam keseluruhannya.

Perantaraan bagi penurunan al-quran ini ialah Jibril a.s yang ditugaskan untuk membawa wahyu kepada para nabi dan rasul.Penurun ini memakan masa selama 23 tahun,iaitu 13 tahun diMekkah dan 10 tahun diMadinah.Peristiwa ini telah diterangkan oleh Allah S.W.T. didalam surah As-Syura ayat 192-195:

Bermaksud:"Sesungguhnya Al-Qur'an adalah diturunkan oleh Allah tuhan sekelian alam.Ia dibawa turun oleh malaikat Jibril yang amanah kedalam hatimu.Supaya engkau(wahai muhammad)menjadi seorang pemberi ajaran dan amaran kepada umat manusia,ia diturunkan dalam bahasa arab yang fasih serta terang dan nyata".

Al-Qur'an merupakan wahyu yang diturunkan oleh Allah S.W.T. dan bukanlah satu rekaan dari nabi Muhammad S.A.W. sebagaimana yang telah didakwa oleh musuh2 islam.Tuduhan ini adalah tidak benar sama sekali,kerana keindahan Al-Qur'an bukan satu tahap yang mampu direka atau dicipta oleh manusia,mahu pun jin,jika mereka mahu mencabar kehebatan Al-Qur'an,maka kumpulkanlah sebanyak mungkin mereka yang hebat2,namun sudah pasti mereka tidak akan mampu untuk melakukannya.Cabaran ini telah dijelaskan dalam surah Al-Isra' ayat 88:

Bermaksud:"Katakanlah,sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa dengan Al-Qur'an ini,nescaya mereka tidak dapat membuat yang serupa dengannya,sekalipun mereka jadi pembantu bagi sebahagian yang lain."

Al-Qur'an adalah kitab yang tidak boleh dipisahkan dengan kehidupan kita.Tanda kerasulan Nabi Muhammad S.A.W. semakin terserlah dengan kehadiran Al-Qur'an kerana pastinya kehadiran Al-Qur'an menjadi pemisah antara yang haq dan yang bathil.Orang yang beriman pastinya merasa gembira dengan kehadiran Al-Qur'an,kerana ia akan memberi khabar gembira dan mereka juga akan mengamalkan segala yang diperintahkan tanpa rasa ragu,namun bagi mereka yang ingkar dengan ajaran Allah sudah pasti ia tidak akan merasa takut,mereka hanya berpura-pura dan makin bertambah kekufuran mereka.Kisah ini telah dijelaskan oleh Allah S.W.T. dalam surah At-Taubah ayat 124 yang bermaksud:

"Dan apabila diturunkan satu surah Al-Qu'ran maka diantara mereka(orang munafik) berkata siapakah diantara kamu yang bertambah imannya dengan turunya ayat ini? Ada pun orang yang beriman,turunnya surah ini menambahkan imannya sedang mereka merasa gembira."

Al-Qur'an bukan sekadar dijadikan hiasan,bukan dijadikan bahan simpanan yang memenuhi ruang almari dan rak2 kita,tetapi Al-Qur'an perlu dibaca dan diamalkan isi kandungannya.Selain menjadi penyembuh segala penyakit,Al-Qur'an juga satu perkara yang paling besar hikmatnya,ia memberi rahmat dan petunjuk kepada hati setiap orang yang beriman.Firman Allah S.W.T. didalam Surat Yunus ayat 57:

Bermaksud:"Wahai sekalian manusia,sesungguhnya telah datang kepadamu satu pengajaran dan nasihat dan tuhanmu dan penyembuh apa yang ada didalam dada,lagi petunjuk dan rahmat bagi orang yang beriman".

Bagi yang mengamalkan bacaan Al-Qur'an didalam kehidupan sehari-harian,sebenarnya bukan sahaja ia memberi kebahagian dan keterangan didunia,tetapi ia juga memberi syafaat diakhirat nanti.Hadis nabi S.A.W. yang diriwayatkan oleh imam muslim menjelaskan:

Bermaksud:"Bacaan Al-Qur'an,sesungguhnya ia akan datang pada hari qiamat nanti sebagai pemberi syafaat kepada pembacanya."

Al-Qur'an perlu ditadabbur dan dipraktikkan dalam kehidupan.Adalah menjadi perkara yang mudah untuk mengamalkan dan mempraktikkan Al-Qur'an dalam kehidupan,antaranya melalui doa harian yang kita baca setiap hari,doa menaiki kenderaan dan kebaikan dunia dan akhirat,doa menuntut ilmu,doa penerang hati,doa ditetapkan iman,dan berbagai lagi doa yang perlu kita amalkan.Selain dari itu cara mempraktikkan Al-Qur'an ialah dengan cara selalu mendengar bacaan Al-Qur'an sama ada melalui radio ataupon kaset,mendampingi ahli Al-Qur'an,menghadiri kuliah dan ceramah agama,mengikuti kelas Al-Qur'an,halaqah,tadarus dan Al-Qur'an.

Hasil dari sikap ini,sudah pastinya akan memberikan kehidupan yang lebih baik,jiwa kita semakin tenang,rezeki akan bertambah serta berkat dan yang paling utama kita akan digolongkan kedalam golongan orang yang mendapat syafaat,Insyaallah......

Kesan bagi mereka yang meninggalkan Al-Qur'an dalam kehidupan akan membawa kepada kehidupan yang sempit dan susah.Tanpa Al-Qur'an kehidupan akan penuh dengan kelalaian dan alpa dari mengingati Allah S.W.T.Kehidupan manusia akan sering sahaja mendahulukan perkara keduniaan dan menganggap segala apa yang diperolehi adalah hasil daripa usaha sendiri.Mereka tidak mengetahui bahawa itu sebenarnya adalah dengan kehendak Allah S.W.T.Bagi mereka ini Allah S.W.T. akan membalas kelalaian mereka dan akan dibangkitkan oleh Allah dihari qiamat dalam keadaan buta.Firman Allah S.W.T. dalam surah Taha ayat 124:

Bermaksud:"Dan siapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjuk,maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit dan kami(Allah) akan menghimpunkan dia pada hari qiamat dalam keadaan buta."

Kesan yang kedua pula ialah manusia akan menjalani kehidupan didunia ini mengikut acuan hawa nafsu dan syahwatnya secara melampau.Mereka tidak sedar bahawa ia akan kembali menemui Allah S.W.T.Kelakuan dan akhlaknya tidak bersandarkan akhlak seorang Muslim.Nafsunya didorong oleh syaitan laknatullah yang akan membawanya kealam kesesatan,sedang kita sedia maklum bahawa syaitan dan nafsu itu merupakan musuh yang nyata.Sesungguhnya mereka inilah golongan yang berada didalam kesesatan.Firman Allah S.W.T. didalam Surah Maryam ayat 59:

Bermaksud:"Maka datanglah sesudah mereka pengganti yang hina,yang mensia-siakan solat dan menurutkan hawa nafsu,sedang mereka kelak akan menemui kesesatan.

Ketiga,mereka yang meninggalkan Al-Qur'an dalam kehidupan akan mendidikkan jiwa kepada sifat takabbur.Kehidupan mereka seolah-olah tiada kaitan dengan alam kematian dan hari kebangkitan.Ada golongan yang menolak kebenaran walaupun telah ditegur dan sebaliknya mendewa-dewakan kerosakan,mereka adalah orang yang tersesat dari jalan kebenaran.Firman Allah S.W.T. didalam surah Al-A'raf ayat 146 yang bermaksud:

"Aku akan memalingkan(hati) orang2 yang sombong takbur dimuka bumi dengan tiada alasan yang benar dari(memahami) ayat-ayatku(yang menunjukkan kekuasaanku) dan mereka(yang bersifat demikian) jika melihat sebarang keterangan(bukti) mereka tidak beriman kepadanya,dan jika mereka melihat jalan (yang membawa kepada petunjuk),mereka tidak mengambil sebagai jalan yang dilalui,sebaliknya jika melihat jalan kesesatan,mereka terus mengambil sebagai jalan untuk dilalui.Yang demikian itu kerana mereka mendustakan ayat2 kami dan mereka sentiasa lalai daripadanya." happy...sekiann..Wassalammm...

No comments:

Post a Comment

nasyid hiburanku