Wednesday 6 February 2013

Ini Sejarah Kita – Analisis Sejarah Sebuah Ummah

Mari kita melihat sejarah, dengan mata hati…

Kata Imam Abu Al-Qasim Al-Junaid:
Sejarah merupakan salah satu tentera Allah yang akan menguatkan hati…

Allah s.w.t. berfirman:
وَكُلا نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءَكَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ
Dan tiap-tiap berita dari berita Rasul-rasul itu, Kami ceritakan kepadamu (Wahai Muhammad), untuk menguatkan hatimu dengannya. Dan telah datang kepadamu Dalam berita ini kebenaran dan pengajaran serta peringatan bagi orang-orang Yang beriman.”(Surah Hud 11: 120)

Muqaddimah 1

1. Hadith I
 
عن أبي هريرة رضي الله عنه: قَالَ رَسُوْلَ الله صلى الله عليه وسلم:  ((الناس معادن، خِيَارُهُمْ فِي الْجَاهِلِيّةِ خِيَارُهُمْ فِي الإِسْلاَمِ. إِذَا فَقُهُوا)). صحيح البخاري- كتاب الأنبياء
Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda “Manusia seperti logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham” (HR Bukhari-Kitabul Anbiya’).

Nilai logam tidak akan berubah dalam mana-mana zaman. Sekiranya nilai itu ‘jahil’, nilai itu akan menyokong jahiliyyah dan sebaliknya, sekiranya ia ‘Islam’, nilai itu akan menyokong Islam. Segalanya bergantung kepada kefahamannya.

Antara Faham Hukum dan Faham Islam

Bahagian terakhir hadith ini, ”إذا فقهوا” mempunyai dua sebutan dan maksudnya berbeza:
1. إذا فقِهوا (Iza faqihu): memahami ilmu Fiqh. (Contoh: Imam As-Syafie).
2. إذا فقُهوا : (Iza faquhu): memahami Islam. (Contoh: Sumayyah).

Apa bezanya Sumayyah dan Imam As-Syafie? Kalau hendak dibandingkan dari segi bilangan ilmu, Imam As-Syafie lebih banyak mendalami cabang ilmu berbanding Sumayyah. Tapi mengapa Sumayyah yang berbekalkan kalimah “La ilaha illallah” menjadi orang pertama mati syahid? Di sinilah terletaknya perbezaan “Faqihu” dan “Faquhu”. Sumayyah memahami Islam manakala Imam As-Syafie memahami hukum. Kita ini seperti Sumayyah atau Imam As-Syafie?

Ramai yang mungkin mengetahui hukum Fiqh tetapi bukan memahami Islam itu sendiri. Sedangkan memahami Islam itu sendiri lebih penting sebelum mengetahui perkara-perkara lain termasuklah Ilmu Fiqh. Faham hukum tidak semestinya faham Islam dan begitu juga sebaliknya. 

Contoh 1 : Semasa era tahun 60an, ramai pelajar-pelajar jurusan agama di Universiti Al-Azhar (ustazah-ustazah) yang banyak mengetahui soal hukum-hakam tetapi masih tidak memakai tudung menutup aurat. Mereka mengetahui hukum Fiqh tetapi masih tidak memahami Islam. Berbeza pula pada tahun 80an, ramai pelajar-pelajar lepasan UK yang pulang ke tanah air dengan keadaan bertudung menutup aurat (sebelumnya tidak). Mereka ini memahami Islam tetapi tidak menguasai ilmu Fiqh. Mereka yang memahami Islam akan mengamalkannya walaupun sedikit, sebaliknya yang tidak memahami akan meninggalkannya walaupun telah datang hujah dan pengetahuan.

Contoh 2 : Semua orang tahu hukum menipu dan bohong itu berdosa, tapi berapa ramai orang yang menipu dan berbohong terutamanya orang yang cuba menipu diri sendiri?
Kita banyak memahami hukum Fiqh melalui kuliyah-kuliyah ‘Fardhu ‘Ain’ – subjek wajib di sekolah. Tetapi bagaimana kita mahu memahami Islam itu sendiri? Didiklah jiwa kita melalui proses usrah dan tarbiyyah.

No comments:

Post a Comment

nasyid hiburanku