Tuesday 22 January 2013

Exam....Masa Sibuk Atau Berehat?

Alhamdulillah, tamat sudah untuk semester satu tahun 2 – Semua soalan  telah selamat dijawab. Masih tinggal beberapa minggu lagi sebelum semester dua bermula bulan depan. Terasa dada ini begitu lapang sekali selepas berminggu-minggu diselubungi dengan persoalan “aduh…tak study lagi nih..”. 

Tentu ramai di kalangan kita yang sangat cemas bila berhadapan dengan exam. Kita rasa seolah-olah di dalam dunia ini kitalah orang yang paling sibuk mengejar masa. Minggu exam terasa bagai berada di zon perang – masa makan kena limit, tidur ala kadar, tak buka email, tak jawab telefon, dan ada yang sampai tak mahu ke masjid untuk solat berjemaah – takut nanti perjalanan pergi dan balik masjid akan membuang masa-masa berharga untuk study.
boystudy

Begitu jugalah dengan program-program dakwah dan tarbiyyah. Hampir semuanya ditangguhkan sementara waktu. Dauroh, jaulah, mukhayyam tidak boleh diadakan pada waktu ini. Usrah pun mahu dijadikan mangsa. Jika sebelum ini, usrah selama empat jam, musim exam sudah diqasar kepada satu atau dua jam.
Akhirnya, saya terfikir – musim exam yang baru berakhir ini, saya bersibuk atau berehat sebenarnya? Jika saya rasa saya sibuk, boleh jadi saya akan berehat selepas ini. Jika saya rasa saya berehat, maka sekarang masanya untuk kembali sibuk !
Semoga diri ini termasuk dalam kalangan mereka yang membantu agama Allah, agar nanti layak beroleh pertolongan dari-Nya.
“Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong(agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” (47:7)

No comments:

Post a Comment

nasyid hiburanku